HEALTH

  • Alle specialisten onder een dak
  • Geen doorverwijzing arts nodig
  • Gratis inloopspreekuur diëtiste

Meal prepping: gezond eten en tijd over houden

Na een lange werkdag hebben maar weinig mensen zin om nog uitgebreid en gezond te koken. Daarom is het steeds populairder wordende meal prepping in het leven geroepen: in het weekend alle maaltijden voor de rest van de week klaarmaken. Dit is dé manier om zonder stress gezond te eten (en niet in de verleiding te komen om last minute een vette pizza te bestellen). Hoe kun je meal prepping het beste aanpakken?

 



Wat is meal prepping?

Meal preppen is voor een paar dagen of de hele week vooruit koken, zodat je je eten op de dag zelf alleen nog maar hoeft op te warmen. Dat klinkt misschien als een hoop gedoe, maar bespaart op drukke dagen veel tijd. En vaak ook geld: door in één keer boodschappen te doen, voorkom je impulsieve doordeweekse aankopen. De meeste mensen meal preppen op zondag, omdat ze dan een paar uurtjes de tijd hebben om in de keuken te staan.
 
Wat heb je nodig?
Zorg in eerste instantie dat je genoeg bakjes, zakjes en potjes hebt. Daarnaast is het belangrijk dat je genoeg ruimte hebt in je koelkast en vriezer. Als je een paar lekkere en gezonde recepten – denk bijvoorbeeld aan salades, wokgerechten, gevulde wraps, ovenschotels en pasta’s - hebt opgezocht en boodschappen hebt gedaan, kun je aan de slag.
 
Hoe werkt het?
Snij de groenten en het (vegetarische) vlees/de vis, bak alles in de pan, kook de rijst/pasta/aardappels en doe het eten in bakjes. Eventueel kun je de maaltijd afwegen, zodat elk portie evenveel is. Laat het eten goed afkoelen voordat je het in de koelkast of vriezer doet. Als je het in de vriezer doet, vergeet het er dan niet uit te halen op de dag dat je het wilt opeten.
 
Wat moet je niet doen?
Je kunt veel van tevoren klaarmaken, maar met sommige dingen kun je beter even wachten tot het moment dat je gaat eten:
- avocado’s snijden,
- dressing door de salade doen (je kunt de dressing wel vast maken),
- smoothies blenden (je kunt het fruit wel vast snijden).
 
Invriezen of niet?
Sauzen, soepen, groenten, peulvruchten, vlees, vis, pasta, couscous, wraps, quinoa en rijst kun je gemakkelijk invriezen, maar aardappels, komkommer, sla en zuivel worden er niet lekkerder op in de vriezer. Niet doen dus!


Delen op facebook