INFORMATIE

Hoe raak (en blijf) ik gemotiveerd om te sporten?


Motivatie draait om de vraag ‘Waarom doen mensen wat ze doen?’ Waarom sport jij? Veel mensen noemen hun gezondheid als belangrijkste argument. En terecht, want wetenschappelijk onderzoek wijst uit dat mensen die meer bewegen dan de aanbevolen 150 minuten per week, 35 procent minder kans hebben om vroegtijdig te sterven. Toch vinden we het vaak moeilijk om het sporten vol te houden. Blijkbaar hebben we meer motivatie nodig dan alleen het gegeven dat je langer leeft door regelmatig te bewegen en die motivatie dient zich helaas niet altijd op een presenteerblaadje aan…
 


Intrinsieke en extrinsieke motivatie
We maken onderscheid tussen verschillende vormen van motivatie. Bij intrinsieke motivatie komt de motivatie uit jezelf. Je beleeft bijvoorbeeld plezier aan het sporten. Of je wilt beter worden in je sport en je eigen lat verleggen. Het sporten zélf geeft je een beter gevoel. Wie op deze manier gemotiveerd is, zal het sporten relatief lang volhouden.
 
Aan de andere kant hebben we extrinsieke motivatie die ontstaat door een externe bron. Elementen van buitenaf vormen de drijfveer om te sporten, zoals je partner die vindt dat je moet afvallen of een beloning. Bijvoorbeeld: als ik sport, dan kan ik vanavond een extra biertje drinken. Of: als ik sport, kan ik aankomende zomer een bikini aan. Als de externe elementen die voor de motivatie zorgen worden weggenomen, verdwijnt daarmee vaak ook de stimulans om te bewegen. Zodra de temperatuur na de zomer bijvoorbeeld weer onder de twintig graden komt, verruil je je bikini voor je slobbertrui en lijkt sporten onbelangrijk.
 
Vind jouw stimulans
Het mooiste zou zijn als je ervoor kunt zorgen dat je intrinsiek gemotiveerd raakt; dat jouw motivatie van binnenuit komt. Dat is heel persoonlijk en soms een zoektocht. Vind datgene wat voor jou een stimulans is en download deze gratis Motivational Checklist. Bijvoorbeeld:
  • Van sporten word je sterker en dat geeft je meer zelfvertrouwen.
  • Een goede conditie maakt je vitaler, waardoor je lekker met je (klein)kinderen kunt voetballen en optimaal van het leven kunt genieten.
  • Nieuwe kleren kopen is leuker als je je prettig voelt.
 
Ga daarna op zoek naar een sport of groepsles die bij jou past en die je oprecht leuk vindt om te doen. Kijk wat bij je lifestyle past. Als je normaal gesproken nooit sport, is het niet realistisch om van de een op de andere dag drie keer in de week te sporten. Tenzij je plotseling ontdekt dat je ontzettend gelukkig wordt van een dagelijkse work-out, dan hou ik je natuurlijk niet tegen.
 
Formuleer een SMART doelstelling
Een doelstelling kan een extra stimulans zijn om regelmatig je sportschoenen uit de kast te trekken. Het helpt als die doelstelling ‘SMART’ geformuleerd is:
  • Specifiek: maak een keuze in wat je wilt bereiken. Richt je bijvoorbeeld op gewichtsverlies en niet ook nog eens op het lopen van de marathon binnen drie uur.
  • Meetbaar: zorg ervoor dat je je voortgang kunt meten. Je wilt bijvoorbeeld een bepaald aantal kilo’s afvallen of zo veel centimeter van je buikomvang verliezen.
  • Acceptabel: je bent zelf bereid om het doel te behalen. Je staat er volledig achter!
  • Realistisch: zorg ervoor dat het binnen jouw mogelijkheden ligt om je doelstelling te behalen. Als je 70 kilo weegt, is het niet realistisch om 25 kilo af te vallen.
  • Tijdgebonden: werk naar een (eind)datum toe.
 
Motivational checklist
Wil je makkelijk en snel jouw doelstelling vaststellen en jouw motivatie ontdekken? Download deze gratis Motivational Checklist. Het helpt je om gemotiveerd te raken én te blijven.
 
Tim (20 jaar)
Studeerde CIOS Haarlem (Sport- en bewegingscoördinator).
Volgde verschillende cursussen (Spinning, ClubCycle, ClubPower, Kettlebell en Weightlifting).
Is sinds oktober 2016 fitnesscoördinator en Personal Coach bij Orange Wellness Club.

Delen op facebook