INFORMATIE

Deze voedingsstoffen laten je huid stralen!





Op je vijfentwintigste ben je in de bloei van je leven. Je carrière is net begonnen, je lijf doet nog precies wat je wil en een nachtje doorhalen zorgt weliswaar voor wat vermoeidheid, maar gaat vaak nog prima. Bij je huid ligt dat anders. Want op diezelfde leeftijd, worden de eerste tekenen van huidveroudering zichtbaar. Huidverzorgingsmerken verdienen daar goed aan en ook botoxklinieken worden populairder. Het belangrijkste lijken we te vergeten: gezonde voeding heeft een veel belangrijkere invloed op een stralende huid.
 
Eigenlijk begint je gezondheid bij je darmen. De darmwand zorgt ervoor dat je lijf voedingsstoffen opneemt, maar ook dat je lijf beschermd wordt tegen schadelijke stoffen, zoals virussen. Wat er gebeurt in je darmen, heeft invloed op je huid. Ofwel: als je darmen goed functioneren, zie je dat aan je huid!
 
Macrovoedingsstoffen
Welke voedingsstoffen bevorderen dan de gezondheid van je darmen, en dus de gezondheid (en schoonheid) van je huid? In de basis zijn drie soorten (macro)voedingsstoffen nodig: koolhydraten, eiwitten en vetten. Je lijf heeft hier relatief grote hoeveelheden van nodig.
 
Zo functioneren de aminozuren en vetstofwisseling alleen dankzij glucose, een koolhydraatsoort. Kies voor complexe koolhydraten. Deze zorgen voor een goede stoelgang en een goede bloedsuikerspiegel. Voorbeelden van voedingsmiddelen met complexe koolhydraten zijn bananen, volkoren producten en peulvruchten. Kies zo min mogelijk voor enkelvoudige suikers. Deze veroorzaken eerder gewichtstoename en vermoeidheid. Voedingsmiddelen met enkelvoudige suikers zijn bijvoorbeeld ‘witte’ producten, zoals wit brood en ‘witte’ pasta, chips, druivensuiker, gebak en koekjes. 
 
Eiwitten helpen onze huid te beschermen. Met behulp van eiwitten wordt keratine, oftewel hoorn, opgebouwd. Deze stof is nodig voor ons skelet, de celstofwisseling en het dient als bind- en steunweefsel. Onze voeding bevat voldoende eiwit wanneer we af en toe vis of vlees (van goede kwaliteit) eten en wanneer we af en toe zuivel tot ons nemen.
 
Samen met eiwitten zijn vetten belangrijk voor de opbouw en bescherming van onze huid. Kies voor onverzadigde, natuurlijke vetten. Die vind je onder meer in noten en avocado’s. Daarnaast is vette vis heel belangrijk. Omega 3- en 6-vetzuren zijn belangrijke bouwstenen en zijn onmisbaar voor onze huidbarrière en ons immuunsysteem. Wil je minder (huid)ontstekingen, dan kies je specifiek voor vissoorten als haring, makreel, zalm, sardientjes en tonijn. Voorwaarde is wel dat de vis niet is gekweekt. Ook biologische kippeneieren en lijn- of visolie kunnen helpen bij het tegengaan van ontstekingen.
 
Microvoedingsstoffen
Naast macrovoedingsstoffen, zijn microvoedingsstoffen essentieel voor onze gezondheid. Dit zijn vitamines, mineralen en spoorelementen die we vooral uit groenten en fruit halen. Microvoedingsstoffen zelf geven ons geen energie, maar ze zijn wel nodig om energie vrij te maken uit onze macrovoedingsstoffen en zorgen daarmee voor een goede stofwisseling.
 
Wil je een gezonde huid? Dan is het belangrijk dat je veel varieert in gezonde voeding. Dan krijg je vanzelf de juiste stoffen binnen die goed zijn voor je darmen, en daarmee voor je huid!
 
Niet alleen een kwestie van gezonde voeding
Wie een mooie huid wil, let niet alleen op voeding, maar op zijn/haar complete levensstijl. Zo heeft roken een negatief effect op de huid. Nicotine vernauwt de bloedvaten, waardoor minder zuurstof en voedingsstoffen naar het bloed wordt afgevoerd. Dan kun je nog zo gezond eten met genoeg macro- en microvoedingsstoffen, als die stoffen nergens naartoe kunnen, bereik je niet het effect dat je wilt. Bovendien rekken de giftige stoffen in sigaretten de steunvezels uit die onze gezichtshuid strak houden. Het zorgt dus ook voor huidveroudering in de vorm van rimpels.
 
Ook te veel zon zorgt voor huidveroudering. Toch snijdt het mes van twee kanten, want de ultravioletstraling van de zon werkt ook ontstekingsremmend. Mensen met atopisch eczeem en psoriasis hebben hier baat bij. Wil je geen risico lopen op huidveroudering, maar wel genieten van de ontstekingsremmende werking van zonlicht? Gebruik dan lichttherapie.
 
Do’s voor een gezonde huid
  • Gevarieerd eten en drinken
  • Je zuivelgebruik matigen
  • Goed en voldoende slapen
  • Genoeg ontspannen, onderga bijvoorbeeld eens een beautybehandeling
  • Voldoende water drinken (hydratatie)
  • Voldoende bewegen (goede bloedcirculatie)
  • Huidvriendelijke (parfumvrije) cosmetica gebruiken
 
Dont’s voor een gezonde huid
  • Roken
  • Zonder (voldoende) bescherming de zon in gaan
  • (Veel) transvetten en verzadigde vetten eten
  • Veel alcohol en/of koffie drinken (verwijdt de aderen)
 
Ben je nieuwsgierig geworden naar hoe jij jouw leefstijl kunt verbeteren, zodat je huid gaat stralen? Stuur me een mailtje, ik beantwoord graag je vraag.
 
Leonie
Werkt sinds 2005 bij Orange Wellness Club als gewichtsconsulent en is aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland. Daarnaast geeft ze verschillende groepslessen, zoals Pilates, Yoga, Bodyshape en coretrainingslessen.

Delen op facebook