INFORMATIE

Zo blijf je in balans!


 
Je wilt een leuke baan, quality time met je gezin, vrienden en familie, voor je ouders zorgen en ook nog goed voor jezelf zorgen. Best stressvol! Niet gek dat veel mensen het moeilijk vinden om een goede balans tussen werk, gezin, sporten en vrije tijd te vinden. We leven in een prestatiemaatschappij waarin iedereen het steeds drukker krijgt. Hoe verminder je stress en blijf je in balans?
 



Wat gebeurt er bij stress?
Zodra je stress ervaart, zet je brein twee systemen in werking:
- Het sympathisch zenuwstelsel zorgt voor een vecht- of vluchtreactie: je spieren spannen zich aan en je bloeddruk en hartslag gaan omhoog. Je pupillen vergroten. Je bloed stroomt van je organen naar je spieren. Je spijsvertering gaat op een laag pitje en je kunt gaan zweten.
- Na een paar minuten begint het tweede systeem te werken: de hypofyse, een kliertje in je brein, geeft je bijnieren de opdracht cortisol te produceren. Je bloedsuikerspiegel stijgt en je stofwisseling versnelt. Hierdoor komt meer energie vrij om met een stressvolle situatie om te gaan.
 
Wat is het gevolg?
Heel fijn dat je dankzij deze twee systemen in noodsituaties adequaat kunt handelen, maar stress is niet goed voor je lichaam. Zeker op de lange termijn niet. Je huid verslechtert, je immuunsysteem gaat achteruit en je bent moe. Als je voortdurend stresshormonen aanmaakt, verlegt je lichaam de focus op directe energiebehoefte, in plaats van zich bezig te houden met het gezond houden van cellen. Er moet daarnaast veel insuline aangemaakt worden om je bloedsuikerwaarde normaal te krijgen, hierdoor kan zelfs diabetes (type 2) ontstaan. Mentaal kan stress zelfs leiden tot depressie of een burn-out.
 
Word fysiek en mentaal sterker
Dit wil je natuurlijk allemaal voorkomen. Om beter op lastige en stressvolle situaties te reageren – zowel tijdens werk als in je privéleven – is het verstandig om eerst je weerbaarheid en belastbaarheid te vergroten. Hoe je dat doet? Door te sporten! Je vergroot met sporten niet alleen je fysieke belastbaarheid, maar verlegt ook je mentale grenzen. Je wordt er dus letterlijk sterker van, maar voelt je mentaal ook sterker. Nu hoef je echt niet gelijk zeven keer per week naar de sportschool. Met twee keer per week sporten en voldoende ontspanning, merk je waarschijnlijk al verschil. Probeer het maar eens!
 
Ook belangrijk
Behalve sporten en genoeg andere beweging (zoals wandelen en fietsen), zijn ook de volgende punten belangrijk om stress te verminderen:
- een goede lichaamshouding;
- voldoende ontspanning: lees een boek, luister muziek of volg yoga- of pilatesles;
- genoeg slaap;
- ademhaling;
- lach veel: kijk grappige filmpjes of lees een komisch boek;
- zorg voor je lichaam: eet gezond;
- je agenda: schrap onnodige verplichtingen.
 
Graag nodig ik je uit voor een yoga- of pilatesles waar een goede lichaamshouding en ademhaling centraal staat. Een manier om fysiek én mentaal fitter te worden!
 
Leonie Groenendijk, gewichtsconsulent en groepslesdocent bij Orange Wellness Club


Delen op facebook